dinsdag 26 augustus 2008

Dag 10




Dag 10, 20 augustus 2008

De 10e dag alweer onderweg naar Chartres (50 km) en uiteidelijk de camping in Bonneval nog 40 km verder.
De dag begon wat koud, het had vannacht geregend, de tent was flink nat, geeft niet op de volgende camping is hij binnen vijf minuten droog, als het niet regent natuurlijk (dit voor onze wijsneuzen). Het was goed bewolkt en onze wind was ook weer lekker aanwezig, doordat het land gaande we wat vlakker werd kon ik wat meer opschieten en haalde ik met gemak de 85 km. Het land wordt weidser, veel afgemaaide korenvelden, dus vaak rijden over openland. Wel een mooi gezicht, de dorpjes zijn kleiner en veel meer dan de koren velden is niet te zien.

Als je in je uppie kampeert heb je het best wel druk, 's morgens rond zes uur wordt ik wakker, even rek en sterk oefeningen doen, de zonnegroet als de zon te zien is, om dit hemellichaam een beetje te vriend te houden, lukt tot nu toe aardig. Matrasje oprollen, slaapzak in de zak proppen, kleren opruimen en in de fietstassen stoppen, tassen op de fietsbevestigen ( voor de snuggeraars onder ons die nu denken waarom laat je die tasen niet op de fiets zitten, ik zet 's nachts de tassen in de voortent want kunnen ze niet nat worden). Dan even doucen enz. De tent de slaapzak en het matrasje op de fiets binden, kijken of het geheel nog een beetje stabiel is en dan nog even ontbijten, kopje koffie en we kunnen na een goed uur ochtendgymnastiek verttrekken. Meestal rij ik tot 10.00 uur voor de koffie en als het lukt heb ik al een crosantje voor bij de koffie en wat brood gekocht voor de lunch. Het voerrageren vergt veel tijd, langs de weg groeit niet zoveel, suikerbieten alleen in uiterste noodzaak en als ik wat bruikbaars zoals prei of uien tegenkom is er altijd wel een boer in de buurt die mij weerhoud, het lijkt wel of ze het aanvoelen komen. Dus bij de suppertjes (de suppers veel zijn evenals de bakker vaak nog vakantie gegaan, ze dachten natuurlijk die Klop komt er straks aan dus wegwezen) boodschappen halen.
Dus naast het kaartlezen voortdurend zoeken naar voetsel en als je een winkel vindt hebben ze vaak ook nog niet alles wat je nodig hebt. Meestal probeer ik een of twee stadjes, kerken, gebouwen te bezoeken en neem tussen de middag een halfuurtje pauze en 'smiddags voor koffie of thee, zo tussen vier en vijf hoop ik op de camping te zijn, de campings liggen ook niet voor het oprapen dus moet je van te voren goed plannen waar je heen wilt en is de camping dicht of kan je hem niet vinden dan moet je al snel weer zo'n 20 km verderop je geluk zoeken. Als je aankomt 's-macht je meestal naar een lekker koel pilsje, wat niet te krijgen is, dus tent opzetten, slaapmat en matras uitvouwen, tassen in de voortent, even doucen kleren wassen, eten koken en dan is het zo al snel achtuur. De buurvrouw belt dan nog even voor de gezelligheid, goed dat ik de rekening niet kan raadplegen, verslagje schrijven van de dag wat koffuie drinken en dan heb je al weer slaap en is de dag voorbij. Tuurlijk kun je minder kilometers maken op een dag, heb je wat meer tijd voor je zelf, maar je moet dan wel meer dagen de tent op en afbreken ha ha !!!

Ik ben even in Chartre geweest in die inmense kerk met twee torens die je mijlen ver kan zien en als jwe op de autosnelwweg lang Chartre rijd kun je de kerk niet muissen. Hij is inmens groot en hoog met veel; gebrandschilderde ramen waar door de kerk in eerste instantie donker oogt, veel mooi beeldhouwerk en erg veel mensen in de kerk. De kerk ligt op een hele steile heuvel, ik had geen zin en energie om mijn fiets naar boven te sjouwen door allemaal kleine prachige straatjes, dus beneden geparkeerd en dat voelde op een gegeven moment niet meer zo goed waardoor ik naar de fiets ben teruggekeerd, gelukkig hij stond er nog, Hij zal weg zijn, niet zo'n ramo ik ben goed verzekerd maar de reis is subiet ten einde en dat lijkt mij na dit 800 kilometer gereden te hebben niet zo prettig.
Houdoe

Dirk

Geen opmerkingen: