dinsdag 26 augustus 2008

Dag 11

Dag 11, 21 augustus 2008

Vanmorgen werd ik voor het eerst pas om 06.30 uur wakker, was me nog niet eerder overkomen. Het is 's morgens later licht aan het worden en dat kan je merken. Lekker geslapen maar dat maakt dat je een half uurtje later vertrekt, op zich niet zo'n probleem. Kom ik alleen een dagje later terug als dit een trent wordt. Vanmorgen voerde de tocht grotendeels langs de Loire en langs de plaatsen Chateaudun, bij het kasteel heb ik koffie gedronken en Vedome en vannacht campeer ik in Prunay. In Cloyes-sur-Loir heb ik nog een oude Jacobs kerk bezocht en een stempel gehaald. Onderweg kwam een fietsende hollander mij tegen die zei ”he een hollander” hij had mijn Jacobsvlaggetje achter op de fiets gezien. Hij heeft een stukje met mij opgereden en vertelde hier met de camper in de buurt te staan en was een stukje aan het fietsen, zijn vrouw kon niet zover en is boodschappen gaan doen. Gezellig even zo'n praatje.

Mijn ouders zijn in april 1947 met elkaar getrouwd, door de oorlog was de datum wat verschoven. Mijn moeder komt uit een gezin met zes kinderen 3 meisjes en drie jongens. Haar vader was bouwkundige en als hij weer een bouwerk had opgeleverd moest het gezin vaak verhuizen naar een plaats waar het volgende bouwwerk in de steigers werd gezet.
Mijn vader was zes jaar (1917) ouder dan mijn moeder (1923). Mijn ouders zijn na het huwelijk bij Opa en Oma klop in de Galileistraat 51 gaan wonen. Het huis was erg groot, voor en achterkamer, serre, een gang van zo'n 10 meter met aansluitensd de keuken, na de keuken de hoek om nog een gang van 10 meter en een wc, slaapkamertje waar ik veelal geslapen heb een trap naar de zolder met een kamertje waar Kees sliep en een grote slaapkamer na de zolder trap, waar Bart, Frits en Rob hebben geslapen. Het was een uitbouw met een een steensmuurtje, als het 's-winters een beetje vroor had je het ijs op je dekens liggen als je wakker werd, we gingen vaak met een kruik naar bed, nee cv hadden we toen nog niet. Mijn vader gebruikte de zolder vaak om te knutselen, voor al als Sinterklaaas eraan kwam wist prachtige werkstuken te maken, ik herinner mij het pakhuis, paard en wagen en de tram. Met Kerst hadden we een echte kerstboom met kaarsjes branden, een emmerwater met een dwijl naast de boom voor het geval dat er wat zou gebeuren en er hing vaak een kerstkrans gewaakt van een fietswiel met kaarsen boven de tafel, en pa bakte krentebrood, tulbant en andere lekkerijen.

Eens per jaare gingen wij als we ingeloot waren voor een huisje van het werk van mijn vader voor 14 dagen op vakentie (mijn vader had totaal 15 vakantie dagen per jaar). Het was altijd weer hele organisatie, van te voren werd er een hutkoffer met kleren via van Gent en Loos vooruitgestuurd met meestal de fiets van mijn moeder, zij ging vaak met de trein, zij was of in verwachting of had net een kleintje gekregen die nog niet zolang in een fietsstoeltje kon hangen. Pa met de oudste jongens op de fiets of de jongens fietsten zelf. Later toen het dafje er was gingen ze ook wel naar het buitenland op vakantie (luxemburg) daar weet Gert-Jan meer over te vertellen.
Toen wij nog jong warden gingen wij vaak wandelen en ravotten in de bosjes van poot of pex, clingendaal en als het weer het even toeliet gingen we naar het strand onze ouders genoten daarvan.

Geen opmerkingen: