woensdag 20 augustus 2008

Dag 9


Dag 9 19 augustus 2008

Goed geslapen en uitgerust op weggegaan, de eeste kilometers door bossen waardoor ik redelijk uit de wind kon fietsen, ging lekker. De Belgen hebben een rustdag genomen heb ik ook even overwogen om een rustdag te nemen, zouden we gezamenlijk een beetje kunnen optrekken van camping naar camping, maar bij deze camping was de eerste winkel ruim 7 kilometer terug fietsen en daar had ik niet veel trek in, dan ben je nog de halve dag aan het fietsen.
Dus opweg na de eerste 20 kilometer een klimmetje omhoog van weer 7 %, dit was om in te komen, daarna vogde een bergruggetje van 9 % dit is echt zwoegen en daarna om het af te leren nog twee heuvels van 7% allemaal van zo'n die kilometer lang. “Als je de top wilt bereiken zul je omhoog moeten klimmen” (wh 1 dirk).
De weg was toch al flink heuvelachtig vandaag dus was het voortdurend klimmen en als je aan het afdalen was moest je vaak nog bijgtrappen om niet teruggeblazen te worden door de wind. “Pas als je omhoog klimt, kun je afdalen”( wh2 dirk).
Op precies 800 kilometer van huis (snik, snik) passeerde ik de Seine,


en fietste ik op de hoogte van Parijs, ik heb gekozen voor de weg over Chartre dus ruim om Parijs heen, ik had niet zo'n trek in Parijs als je er alleen maar door heen fietst en deze weg leek mij rustiger. Dus op weg naar Chartre langs Mezieres Houdan en gespopt in Conde-sur-Vesgre. Lekkere rustige camping in het bos voor 6.20 euro en douces gratis zo mag ik het wel “Als je platvloersblijft, wordt je minder moe” (wh 3 dirk)
Zo fietsen komen er allerlei gedachten langs. Mijn vader kwam uit een gezin met twee halfbroers en een halfzus en had een zus en een broer.


Opa was kapitein op een loodsboot, rondborstig en een vlinke snor, er zijn twee anekdotes die ik mij herinner . Opa had een wedeschap aangegaan wie de meeste schol kon eten, niet van die lullige scholletjes zoals je nu hebt, maar echte schollen, hij ad er maar liefst 25 op en won de weddenschap ruimschoots. De tweede anekdote was bij hem thuis, op zondag deelde hij het vlees uit in het gezin, toen iedereen vlees op zijn bord had had was het vlees op en had opa had niets, allemaal een stukje terug zij hij, eind van het verhaal was dat hij twee keer zoveel vlees had als de rest en dit is niet eenmaal gebeurd!!!!. Of deze verhalen op waarheid berusten weet ik niet, Klop eigen, zou het ook verzonnen kunnen zijn, net zo als het lammetje van Hellevoedsluis (als je dit verhaal wilt weten moet je bij ome Chris van Eijle zijn. “Wie hoog klimt, kan laag vallen”(wh 4 dirk)
Mijn vader wekte bij de bank of dit voor de oorlog was of daarna weet ik niet. Op een goede dag telde hij geld wat hij van de Nederlandse bank gekregen had, hij telde en telde maar had 10 gulden te veel gekregen. Na contact met zijn baas belde hij de Nederlandse bank om hen te verwittigen en kreeg te horen dat de Nederlandse bank geen fouten maakt dus dit kon niet. Het was ook niet van den bank waar hij werkte dus uiteindelijk is het praktisch opgelost en heeft mijn vader het geld meen naar huis genomen. “Eerlijkheid heeft zijn grenzen”(wh 5 dirk)
Wat je bij het beklimmen van bergen van 7 en 9 % al niet bedenkt!
Tot zover weer voor vandaag, ik probeer elke dag verbinding te krijgen om deze berichten te verzenden tot nu toe heb ik niet veel geluk.

Dirk

2 opmerkingen:

Marianne zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Marianne zei

Hallo Dirk,
Regelmatig lees ik even je belevenissen, erg leuk geschreven.Helaas heb jij niet al te best weer.
Ik had "ome" Chris net aan de telefoon ook hij had nog aan je gedacht tijdens zijn eigen fietsritjes.
Hij weet zich inderdaad het verhaal over het gedicht van het lammetje en de kerkklok....
Ik wens je nog een leuke tocht toe.
Groetjes van je "nichtje" Marianne