woensdag 20 augustus 2008

Dag 6




Dag 6, zaterdag, 16 augustus 2008

Vanmorgen om half zeven opgestaan, de douw hing boven het water van de visvijver waar de camping aanlag, de tent was erg nat, toch leek het er op dat het een mooie dag zou worden. Inderdaat toen de zon een uurtje later opkwam en de mist langzaam verdween werd het zeer aangenaam om te zitten op de tuinbank die naast mijn tent stond, wat een luxe lekker aan tafel te kunnen zitten in het zonnetje. Ik heb dan ook deze morgen erg rustig aangedaan het was immers zaterdag, twee koppen koffie, heerlijk relaxt. Met enige spijt reed ik om negenuur door het hek van de camping, de eerste campeerders kwamen net uit bed. Er stond wat meer wind dan gisteren en uiteraard tegen, het bekende heuvellandschap verscheen met lange afdalingen en evenzo lange klimmen naar boven, afgewissweld door korte steile afdalingen en steile beklimingen, hijg, hijg, dat valt niet altijd even mee, vooral niet als je het vlakke polderlandschap gewend bent.

De tocht voerde van Warlaing (camping), langs het vroegere mijnbouwgebied Denain, naar de grote plaats Cambrai door veel korenvelden en kleine weggetjes die de moeite waard zijn om te rijden. Er is weinig verkeer op deze wegen wat het rijden toch wel prettig maakt. Ik moet heel allert kaartlezen. Vanmorgen vroeg zat ik op de D 49 en die moest ik een hele tijd volgen dus vrolijk fluitend reed ik door het landschap, in een dorpje kwam ik een bakker tegen en ik kon het niet laten twee croissants en een pain complet te kopen, even verderop bij een kruispunt was ik de D49 kwijt en na goed kaart lezen had ik een afslag gemist, er zat niets anders op dan terug te rijden, weer langs de bakker nu zonder croissants te kopen ik baalde een beetje maar ach als ik niet verkeerd was gereden had ik de bakker gemist.
Zo door het landschap fietsend moest ik den ken aan mijn vader die een keer op de fiets naar Parijs is gereden, wanneer zou dat geweest zijn vast voor de oorlog want na de oorlog trouwde hij mijn moeder en had de handen vol aan zijn jonge gezin, dus in '37, '38 of 39, in '37 was hij 20 jaar, ik weet het jaar nieteens. Waarom reed hij eigenlijk in zijn eentje naar Parijs, voor de Moulin Rouge? Ik weet er gewoon te weinig van, hij schijnt ook op valkantie naar Ierland te zijn geweest, werken op een boot en vakantie vieren, dit deed hij volgens mij ook alleen. Nu ik hierzo fiets in Frankrijk en Parijs zal paseren intrigeerd de vakanties van mijn vader mij ineens, ook dat ik er zo weinig vanaf weet en dat het toch wel bijzonder was lijkt mij om voor de oorlog op de fiets naar Parijs of Ierland te gaan in je eentje, missch weet zijn broer Kees hier meer over te vertellen, dus mocht u meelezen ik ben benieuwd!
Om 15.30 uur kwam ik een camping in Honnecourt tegen, het leek mij wel aardig. Nu vanavond blijkt het geen rustige camping, heel veel Franse families met het franse camping leven en vanavond live coutrey muziek, het klinkt niet onaardig ik zal stakts maar eens poslhoogte gaan nemen, mijn laarzen aantrekken, hoed op en een pintje pakken, misschien kan ik nog meedoen aan een rijdans of cowboydans, weet ik veel, ik zie wel doeiiiiiiiiiiiii
Dirk

Geen opmerkingen: