vrijdag 5 september 2008

Dag 24




Dag 24, woensdag 3 september 2008

Vandaag ben ik vroeg vertrokken, half zeven op en rond kwart voor acht op de fiets. De eerste week van mijn fietstocht was ik vaak al om zes uur op, dooedat het donkerder is geworden kan ik niet meer zo vroeg opstaan, vannochtend was het ook nog donker maar met een zaklampje erbij lukt het wel, ik had er zin in. Ik vertrok van Najera naar San Millan er ligt daar een mooi indrukwekkend klooster, ik moest er wel wat voor omrijden helaas het klooster en de kerk werden verbouwd en waren gesloten. Ik vervolgde mijn weg naar een vrouwenklooster waar ik ook voor om moest rijden, in dit klooster zou een belangrijke collectie kunstvoorwerpen te zien zijn. Dit klooster en de kerk waren wel te bezichtigen maar werd ook verbouwd, gaf een slechte indruk de collectie sprak mij niet aan ( teveel kitch) dus snel weer doorgereden. Naar St. Domingo de kerk was alleen tegen betaling te bezichtigen ik had al genoeg van de kloosters dus de kerk maar laten schieten.

Er is een sage bekend over St. Domigo; een jonge man was met zijn ouders op bedevaart en in de herberg waar zij overnachten werkte een meisje dat verliefd werd op de jongen. De jongen voelde hier niets voor, hij was op bedevaart. Het meisje was zo verbolgen over haar afwijzing dat zij goudstukken in de rugzak van de jongen stopte. De volgende dag werd de jongen achterhaald door de schout die op aanwijzing van het meisje de jongen fouilleerde. Het goud werd gevonden de jongen veroordeeld tot de strop en de ouders zijn ongelukkig verder op bedevaart gegaan. Bij terugkeer van hun tocht wilde de vader de jongen nog een keer zien en tot zijn verbazing leefde hij nog, de vader naar de schout om te vertellen dat zijn zoon nog leeft en onschuldig was de schout lachte hem uit maar toen de Kapalaan van de kerk langskwam om te vertellen dart de haan van de kerk gesproken had dat het meisje gelogen had en de jongen nog leefde, werd de zaak recht gedaan de gelukkige ouders gingen mert hun zoon naar huis het meisje werd opgehangen. Sindsdien verblijft er een levende haan in de kerk van St. Domingo, nog steeds te bezichtigen.
Ik ben verder gereden via Belorado richting Bourgos. Het weer veranderde de wind kwam opzetten en uiteraard tegen en er kwam meer bewolking opzetten. Zou er toch nog verandering komen in het weer? Door de harde wind kon ik mijn geplande tocht niet voltooien, na 85 km vond ik het welletjes om tegen de wind in te tappen. Ik ben gestopt in het plaatsje San Juan de Ortega een kerk, cafe, vijf huizen en een augerge/refugo. Ze hadden nog een bed voor mij op een slaapzaal met zo'n 20 bedden, na de tocht was ik er wel blij mee. Ik ben benieuwd hoe het slaapt op zo'n slaapzaal. De meeste slapers zijn lopers, een paar fietsers verblijven er en ik ben de enige Hollander.
Vandaag over de vlakte van noord Spanje gereden, inmens zo'n vlakte met wat heuvels erop, stadjes kun je van ver zien liggen en wegen zien lopen als je op een hoogte staat. Ik vond het een geweldig gezicht en uitzicht wat zon vlakte te bieden heeft. Veel stadjes zien er nog middeleeeuws uit, kastelen, kerken en huizen met nauwe straatjes. Je zou er zo een groep ridders tegen kunnen komen die uitrijden over de brug de vlakte op, stofwolken nalatend.
Vandaag ben ik de 2000 km from home overschreden, ik eindigde op 2070, nog zo'n 500 km naar Santiago.


Geen opmerkingen: